Albert - de restauratie

Een kort verslag van de restauratie van de boston smack albert uit 1906

van aanschaf

tot varen

We zijn het project ‘Albert’ gestart om naast het varen met Lillibullero ook buiten het vaarseizoen iets te hebben om ons met het behoud van een klassiek schip bezig te houden.  Het werk aan Lillibullero leek ieder jaar minder tijd te vragen en daardoor was er dus ruimte in onze agenda’s om een nieuw project op te pakken.

In het tijdschrift Classic Boat vonden we een advertentie waarin een gedeeltelijk voltooide restauratie werd aangeboden. De 42 ft Boston smack Albert werd aangeboden met nieuwe zeilen, een gereviseerde motor en een grote voorraad hout. Het onderwaterschip was gereed. Boven de waterlijn zou ze in goede conditie zijn, hoewel het dek ontbrak.

Bij een bezoek aan de ligplaats op het droge in Melton, Suffolk (UK) bleek dat er een nogal optimistisch beeld geschetst was. De onderkant was wel waterdicht: er stond tenminste 30-40 cm regenwater in, gemengd met half vergane bladeren. Hierdoor leken de spanten behoorlijk aangetast. Van de gereviseerde motor kon de verkoper alleen zeggen dat “de vorige eigenaar zei dat deze het wel deed …”. En de voorraad hout was verdwenen, maar volgens de verkoper lag die nog ergens in een loods in Lowestoft. Als wij ons daar zouden melden als de nieuwe eigenaar van Albert, dan kregen we het waarschijnlijk wel mee.

Na ons bezoek aan Engeland hebben we een bod uitgebracht voor de kale romp en de nieuwe zeilen die inderdaad aanwezig waren. In eerste instantie bleef het daarna stil. Daarom stuurden wij een e-mail bericht  waarin wij meldden dat ons bod iedere maand een paar honderd pond lager werd omdat wij van mening waren dat de Albert onder de huidige omstandigheden over vijf jaar uit elkaar zou vallen en dan niets meer waard zou zijn. Daarna werden we het snel eens.

Ons nieuwe bezit is daarna door de firma v.d. Wetering naar Nederland getransporteerd, waar we aan het opknappen zijn begonnen. Dit opknappen is uiteindelijk uitgelopen op een nagenoeg volledige herbouw.

aanschaf en transport

We hebben Albert geïnstalleerd in een hoekje van de loods in Lelystad die ook gebruikt werd als winterberging voor Lillibullero (en talloze andere schepen). Hier konden we de herbouw uitvoeren zonder last te hebben van het weer. Hoewel het niet direct zo gepland werd, is er in de herbouw wel een duidelijke fasering te zien. Onder de beschrijving een fotoverslag.

Schoonmaken en meten (seizoen 2002-2003): Daarbij hadden we het geluk dat de VKSJ (vereniging klassieke scherpe jachten) net een meet en tekencommissie had ingesteld die toegang had tot het MaxSurf-programma waarmee op basis van de metingen een 3-D model van de romp gemaakt kon worden. Deze hebben we gebruikt voor het bepalen van een aantal ontwerp-grootheden en om een ontwerp te maken van de aanpassing van de Albert van vissersschip naar jacht.

Herstel ruggegraat (2003-2007): De achtersteven werd vervangen en de spiegel uitgebouwd omdat we vanwege de stahoogte de romp met een gang ophoogden. Ook werd in deze periode de verbinding tussen boeg en kielbalk hersteld  en werden alle spanten en wrangen op één na vervangen. Aan het eind van deze periode was er een noodgedwongen pauze omdat de loods waarin wij lagen gerenoveerd werd.

Binnenkiel en romp (2008-2009): De binnenkiel, die tevens als mastspoor dient werd voor het vervangen van de spanten verwijderd en bleek over een grote lengte gescheurd. Hiervoor is een nieuwe gemaakt, die bovendien (opnieuw vanwege stahoogte) lager in het schip gelegd is. Daarnaast is een groot deel van de beplanking vervangen en zijn nieuwe oplangers gemaakt waarop later de verschansing vastgezet kon worden.

Romp, dek en motor (2010-2011): In 2010 hebben we Lillibullero verkocht vanwege de voortgang van het project Albert. Hierdoor werden nu ook de weekenden in het zeilseizoen aan de herbouw besteed.  In deze periode is de romp verder afgewerkt, is de motor geplaatst en is het dek en de kuip gemaakt. 

Kajuit en interieur (2012-201 3): Nadat het dek voltooid is zijn de beide kajuiten geplaatst, is de binnenballast aangebracht en is het interieur verder ingetimmerd. Ook is in deze periode de verschansing op het dek geplaatst.

Afwerking en te water lating (2014): Het voorjaar van 2014 is besteed aan de afwerking van zowel interieur als buitenzijde. En op 14 juni 2014 is de Albert als motorschip te water gegaan.

Rondhouten (2015): Na een seizoen als motorschip, hebben we de rondhouten gemaakt en Albert voorzien van een gaffelkotter tuigage. Tijdens het motor varen was bovendien gebleken dat de hydraulische aandrijving met één pomp en een kleppenstelsel om de oliedruk te verdelen over de twee hydro-motoren die de schroefassen aandrijven niet goed voldeed. Hiermee kon niet meer dan halve kracht gevaren worden. Daarom is de hydraulische pomp vervangen door twee in lijn geplaatste pompen die ieder een hydro-motor aandrijven en die onafhankelijk van elkaar proportioneel aan te sturen zijn. 

schoonmaken en meten (2002-2003)
de ruggegraat (2003-2007)
kiel en romp (2008-2009)
romp, dek en motor (2010-2011)
kajuit en interieur (2012-2013)
afwerking en te water (2014)
rondhouten (2015)